عیب یابی کمپرسور اسکرو
کمپرسور اسکرو را در زبان عامیانه کمپرسور باد بیان می کنند و عموما کاربرد آن ها در ظرفیت های بالای هوای فشرده می باشد.
کمپرسور اسکرو از نظر محدوده کارکرد مابین کمپرسور پیستونی و کمپرسور سانتریفیوژ قرار دارد و دلیل این موضوع در ۲ مورد است که:
۱- مورد اول این است که ساختار ذخیره سازی کمپرسور اسکرو از نوع جابجایی مثبت می باشد و به همین دلیل به کمپرسور پیستونی شباهت دارد.
۲- مورد دوم این است که کمپرسور اسکرو دارای جریان های هوای پیوسته است و از این جهت به کمپرسور گریز از مرکز شباهت دارد.
از این رو برای تحت فشار دادن هوای فشرده و هم چنین گاز مبرد می توانند گزینه ی مناسبی باشند.
کمپرسورهای اسکرو در کاربرد هایی که هواسازی مداوم با محدوده فشار ۸ تا ۱۲ بار و ظرفیت تولید هوای بالای ۲۰۰۰ لیتر بر دقیقه مورد نیاز باشد بهترین گزینه است و بیش ترین استفاده را در این بخش دارد.
جالب است بدانید که هنگام خرید کمپرسور اسکرو، لازم است که خرید مخزن هوای فشرده برای ذخیره کردن هوای فشرده هم خریداری شود.
کمپرسورهای اسکرو با توجه به دمای آب و هوای ایران تنظیم می شود و هم چنین به گونه ای طراحی شده اند که نصب و راه اندازی آن ها بسیار ساده و کم هزینه ای است.
و اما مهم ترین مزیتی که می توانیم از کمپرسور اسکرو بگوییم در خصوص موارد زیر می باشد:
۱- مورد اول عدم وجود نوسان در حداکثر فشار کاری می باشد است و هیچ گونه لرزشی در آن ها ایجاد نمی شود.
۲- به دلیل این که قطعات درگیر و تحت اصطکاک در این کمپرسورها به نسبت به سایر کمپرسورها کم تر است به همین دلیل نگهداری و تعمیرات کمتری دارند و دیرتر هم دچار آسیب می شوند.
۳- مورد سوم راندمان بالای این کمپرسورهای اسکرو است که به دلیل ظرفیت هوادهی و ایجاد جریان یکنواخت می باشد.
۴- و در نهایت کم حجم بودن به نسبت کمپرسور های دیگر است و فضای زیادی را اشغال نمی کنند.
و در این قسمت بپردازیم به عیبیابی کمپرسور اسکرو که باید با دقت و اطمینان انجام شود تا علت اصلی مشکل شناسایی و رفع شود.
در موارد زیر به برخی از مراحل مهم عیبیابی کمپرسور اسکرو اشاره میکنیم که شامل:
۱- بررسی منبع تغذیه
ابتدا مطمئن شوید که کمپرسور به درستی به منبع تغذیه برق متصل شده است و برق به آن میرسد.
اگر کمپرسور توقف کار کرده است، چک کنید که آیا علت آن از سیستم برقی است یا خیر.
۲- بررسی نشتی هوا
نشتی هوا میتواند باعث کاهش فشار و کارایی کمپرسور اسکرو شود.
بررسی کنید که آیا هیچ نشتی هوا در سیستم وجود ندارد و همه اتصالات و لولهها به درستی درج شدهاند.
۳- فیلترها و روغن
مطمئن شوید که فیلترها (هوا و روغن) درست نصب شدهاند و تمیز هستند.
فیلترهای کثیف میتوانند باعث کاهش جریان هوا و کارایی کمپرسور شوند.
۴- وضعیت سیستم سردکننده
اطمینان حاصل کنید که سیستم سردکننده (رادیاتور یا چیلر) به درستی کار میکند و کمپرسور به خوبی خنک میشود.
افت فشار و افزایش دما ممکن است ناشی از مشکلات در سیستم سردکننده باشد.
۵- مانومترها
استفاده از مانومترها برای اندازهگیری فشار و دما در نقاط مختلف سیستم میتواند به تشخیص مشکل کمک کند.
بررسی کنید که آیا فشارها و دماها در حد معمولی سیستم هستند یا خیر.
۶- سیستم کنترل و الکترونیک
مشکلات در سیستم کنترل و الکترونیک میتواند باعث ایجاد مشکل در عملکرد کمپرسور شوند.
بررسی کنید که آیا همه قطعات الکترونیکی به خوبی کار میکنند و سیگنالها به درستی به کمپرسور ارسال میشوند.
اگر نمیتوانید علت مشکل را خود تشخیص دهید، بهتر است با یک تکنسین ماهر و کارآزموده تماس بگیرید تا مشکل را تشخیص دهد و تعمیرات لازم را انجام دهد.
همچنین، رعایت دقیق دستورات تولید کننده کمپرسور و آشنایی با قطعات و سیستمهای آن به انجام عیبیابی و تعمیرات دقیقتر کمک میکند.
متوقف شدن کمپرسور اسکرو در حین استارت
متوقف شدن کمپرسور اسکرو در حین استارت میتواند ناشی از چند علت مختلف باشد.
برخی از این علل عبارتند از:
۱- اشکال در سیستم الکتریکی
ممکن است مشکلات در قسمتهای الکتریکی کمپرسور مانند کنترلرها، سوئیچها، فیوزها یا قطعات مشابه باعث ایجاد مشکل در استارت کمپرسور شود.
۲- بار بالا
اگر کمپرسور به طور ناگهانی با بار بالا روبرو شود، ممکن است نیاز به برخورد با نیروهای ناگهانی باشد که موجب متوقف شدن کمپرسور میشود.
۳- نشتی هوا
نشتی هوا در سیستم کمپرسور میتواند باعث کاهش فشار و عدم توانایی کمپرسور در استارت شدن باشد.
۴- مشکلات مکانیکی
ممکن است قطعات مکانیکی کمپرسور مانند بلبرینگها یا سیستمهای چرخنده مشکل داشته باشند که باعث متوقف شدن کمپرسور در حین استارت میشود.
۵- ولتاژ ناصحیح
ولتاژ بالا یا پایین میتواند بهطور موقتی کمپرسور را متوقف کند یا باعث ایجاد مشکلات در قسمتهای الکتریکی آن شود.
۶- مشکل در سیستم کنترل
ممکن است سیستم کنترل کمپرسور، بهدلیل مشکلات نرمافزاری یا سختافزاری، بهطور ناخواسته کمپرسور را متوقف کند.
۷- بار قوی تکلولهای
اگر سیستم تکلولهای باشد و بار بهطور ناگهانی بیشتر از ظرفیت کمپرسور بالا رود، ممکن است کمپرسور متوقف شود.
برای تشخیص و رفع مشکل، بهتر است که یک تکنسین ماهر و کارآزموده را مشاوره کنید. او میتواند با بررسی کامل سیستم، علت اصلی متوقف شدن کمپرسور را تعیین کند و تعمیرات لازم را انجام دهد.
همچنین، رعایت دقیق دستورات تولید کننده کمپرسور و نگهداری منظم آن، میتواند به جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند.
استارت نشدن کمپرسور اسکرو در وضعیت نرمال
استارت نشدن کمپرسور اسکرو در وضعیت نرمال میتواند به دلیل چندین عامل باشد که در زیر به برخی از این علل اشاره میکنیم و شامل:
۱- مشکلات الکتریکی
این مشکلات میتوانند شامل قطع برق، فیوزها سوخته، کنترلرها خراب یا قطعات دیگر مرتبط با سیستم برقی کمپرسور باشند که موجب نشدن استارت میشوند.
۲- مشکلات مکانیکی
ممکن است برخی قطعات مکانیکی کمپرسور مانند بلبرینگها، کوپلینگها یا شفتها دچار خرابی شده باشند که از عملکرد صحیح کمپرسور جلوگیری میکنند.
۳- نشتی هوا
نشتی هوا در سیستم کمپرسور میتواند باعث کاهش فشار هوا و از کار افتادن کمپرسور شود که در نتیجه استارت نمیشود.
۴- ولتاژ ناصحیح
ولتاژ بالا یا پایین ممکن است عملکرد کمپرسور را تحت تأثیر قرار دهد و از استارت شدن آن جلوگیری کند.
۵- برنامهریزی کنترل کمپرسور
ممکن است برنامهریزی کنترل کمپرسور بهطور نادرست تنظیم شده باشد یا با مشکل مواجه شده باشد که استارت کمپرسور را متوقف میکند.
۶- تنظیمات نادرست کمپرسور
تنظیمات نادرست مربوط به فشارها، دماها و ترکیب گازها میتوانند به عدم استارت کمپرسور منجر شوند.
برای تشخیص و رفع مشکل، بهتر است که یک تکنسین ماهر و کارآزموده کمک بگیرید.
او میتواند با بررسی کامل کمپرسور و سیستم آن، علت اصلی مشکل را تعیین کند و تعمیرات لازم را انجام دهد.
همچنین، رعایت دقیق دستورات تولید کننده کمپرسور و نگهداری منظم آن، میتواند به جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند.
تغییر رنگ روغن در مخزن کمپرسور اسکرو
تغییر رنگ روغن در مخزن کمپرسور اسکرو میتواند نشانهای از وقوع مشکلات در سیستم باشد و نیاز به توجه و عیبیابی دارد.
رنگ روغن در مخزن میتواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:
۱- آلودگی
اگر روغن آلوده شده باشد، ممکن است رنگ آن تغییر کند.
آلودگیهای معمول شامل ذرات خرد شده، ذرات آهنی، ذرات شن و ماسه، گرد و غبار و ذرات دیگر ممکن است باعث تغییر رنگ روغن شوند.
۲- اکسیداسیون
اکسیداسیون بهمعنای واکنش روغن با اکسیژن هوا است که میتواند باعث تغییر رنگ روغن به سمت قهوهای تیره یا سیاه شود.
۳- شلشدن
اگر روغن کمپرسور شل شود یا از پایداری خود از دست بدهد، ممکن است رنگ آن به رنگ میشی پریده تغییر کند.
۴- آب و مواد آلی
ورود آب و مواد آلی به روغن میتواند تغییر رنگ روغن را ایجاد کند.
آب و مواد آلی ممکن است از نشتی ها یا ترک کارخانه به روغن وارد شود.
۵- حرارت بالا
اگر کمپرسور برای مدت طولانی در حالت بارکاری باشد و حرارت بالایی تولید کند، ممکن است رنگ روغن تغییر کند.
بهتر است هرگونه تغییر رنگ روغن را جدی بگیرید و علت آن را بررسی کنید.
اگر تغییر رنگ به دلیل علل معمول مانند آلودگیها است، ممکن است نیاز به تعویض و تمیز کردن روغن و فیلترها داشته باشید.
اما اگر تغییر رنگ به دلیل مشکلات جدیتری مانند اکسیداسیون یا حملونقل آب باشد، بهتر است با یک تکنسین متخصص تماس بگیرید تا مشکلات را تشخیص دهد و تعمیرات لازم را انجام دهد.
همچنین، رعایت دقیق دستورات تولید کننده کمپرسور در مورد نگهداری و تعویض روغن نیز میتواند به جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند.